Gristungt benpass

Ikväll blev det ett sent träningspass, men det blev av i alla fall! Benpass tillhör inte de roligaste och speciellt inte innan man vant kroppen vi de nya övningarna.

Övning

Vikt/Reps

Vikt/Reps

Vikt/Reps

Utfall m. viktskiva

5/12

5/12

5/12

Knäböj i smithmaskin

35/12

35/12

35/2

Benpress

100/12

120/12

 
Stående vadpress

Nr. 4/12

Nr. 4/12  
 Nr. 4/12
Situps på bänk

KV/25

Kv/15

KV/15

 
Jag lyckades få kramp/sendrag i låren, eller quadriceps som musklerna heter….

img_1834

Bilden visar fyra muskler, bortse från den nedersta på bilden. Patella är knäskålen. Fyra muskler som går under samlingsnamnet ”Quadriceps”, och dessa extenderar, sträcker, i knäled. Rectus Femoris skiljer sig åt lite mot de andra tre Vastus-musklerna, då Rectus Femoris har sitt ursprung från bäckenet så flekterar den även i höftled (Vastus-musklerna har sitt ursprung från lårbenet).  Alla övningar som gör det, tränar alltså framsidan av låret, ex: knäböj, utfallssteg, benspark.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *