Promenera mera!

Idag tog jag en promenad runt älven, inte lika snabbt som sist -kroppen behöver väl få lite ”vila” efter tävlingen också….

Promenaden har en lång rad fördelar och passar utmärkt för dig som har ont om tid eller inte vill att ditt motionerande ska vara ett jätteprojekt. Frågan är om inte promenaden är en av världens mest underskattade motionsformer.

img_1587

Här är några fördelar:

• Lättillgänglig – du kan motionera när du vill
• Kräver inga förkunskaper eller särskild utrustning
• Skonsam – skaderisken är i det närmaste obefintlig
• Social och samtalsvänlig
• Gratis

En rask promenad påverkar både kropp och själ. Du blir piggare och mer avstressad. Dessutom kan regelbundna promenader ge en lång rad fysiska hälsovinster:

• Starkare hjärta och förbättrad kondition
• Minskad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck och diabetes
• Starkare muskler och ökad rörlighet i lederna 
• Förbättrad balans och koordination 
• Minskad risk för benskörhet 
• Sänkt kolesterolhalt i blodet 
• Ökad energiförbrukning

Är du helt otränad? Då är du som mest mottaglig för promenadens konditionshöjande effekt. Efter bara några veckors motionerande kommer din vilopuls att sjunka – ett kvitto på att din kondition har förbättrats.

Du som vill gå ner i vikt har goda chanser att lyckas om du kombinerar flitiga promenader med en sund kost. Regelbundna promenader motverkar också viktökning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *