Träna när man är gravid?

Kan man träna när man är gravid? Självklart! Men man måste lyssna på kroppen. Är du alldeles för trött en dag. Vila istället! Ingen kommer att tacka dig i morgon om du överanstränger dig.

Det finns såklart bättre och sämre träningsformer och en del övningar som man bör undvika helt mot slutet av graviditeten. 

Google är bra, man kan hitta många svar där. Men man kan också få leta länge för att hitta en tillförlitlig källa. Tänk om svaren på alla frågor man har fanns samlade på ett och samma ställe… Det finns!

För många år sedan, närmare bestämt 2006 tränade jag med en personlig tränare för första gången. Cia var den person som satte ett par hantlar i händerna på mig för första gången. 

Cia har skrivit boken Gravidas Träningsguide, vilket är hennes tredje bok. Hon har även skrivit Styrkeguiden och Stretchguiden.

Gravidas träningsguide är en komplett bok med alltifrån vanliga frågor och graviditetsbesvär till hur man kan komma igång med träningen igen efteråt. 

Boken är tydligt indelad i olika avsnitt och det är lätt att hitta det man söker. 

För mig som väntar mitt första barn har jag fått svar på en hel del frågor. Det genomgående budskapet är dock ”Lyssna på din kropp”. Alla är olika, och våra kroppar förändras olika under en graviditet. Några kan få stora problem med smärtor och foglossning medan en annan kan må hur bra som helst och träna genom hela graviditeten.

Boken har även ett avsnitt med mammor resp. Pappor berättar. 

Jag kan varmt rekommendera denna bok! Och ni kan beställa den direkt från Cia på cialarsson@live.se för endast 119:- Ordinarie pris i bokhandeln är 199:-

2 reaktion på “Träna när man är gravid?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *