Webben är stor och man kan hitta precis allt där idag! Filmklipp, bilder, recept, webbmail, onlinespel, shopping, bloggar. Att marknadsföra sig och sitt företag via internet är nästan ett ”måste” i dagens samhälle. Jag skulle vilja påstå att ALLA stora och seriösa butiker har någon form av marknadsföring på nätet. Egen hemsida, webbshop, sida på Facebook eller något annat.
Men om man inte är så datakunnig? Ska man då anlita någon annan för att göra en hemsida åt en? Att starta en webbshop och bygga upp den från grunden är kanske inte det lättaste alla gånger. Man kan givetvis, om man vill, anställa någon som fixar det åt en, annars går det alldeles utmärkt att hyra in sig på en färdig plattform som redan är uppbyggd som en webbshop. Precis som jag har gjort med min hemsida, använder en färdig plattform och sedan formar jag den utifrån det.
Om man nu vill starta eget och ta hjälp av en webbyrå redan från start bör man tänka på att välja en sökmotorvänlig sådan. Mycket av all internettrafik styrs via sökmotorer. Själv använder jag google mycket och givetvis klickar man in på sidor som kommer högt upp i resultatet.
Jag som har både blogg och hemsida, men inte driver det som någon företagsverksamt skulle inte anlita någon webbyrå då det är ganska kostsamt.